LoginInfo

Vraag en antwoord:

Laatste wijziging: 16 februari 2023

Het Activiteitenbesluit, deel agrarische activiteiten, is per 1 januari 2013 van kracht. Er dient jaarlijks een rapportage te worden ingediend door de tuinder zelf, of via een dienstverlener. Zie voor actuele informatie over het Activiteitenbesluit: Kenniscentrum InfoMil.

Wie doet wat?

  1. Wie wordt bedoeld met het bevoegd gezag?
    Het bevoegd gezag is de controlerende instantie. Zij controleert of uw glastuinbouwbedrijf voldoet aan de gestelde regels en voorschriften, een bedrijfsbezoek kan hier een onderdeel van zijn. De controlerende instantie kan de gemeente zijn waar uw glastuinbouwbedrijf staat. Vaak heeft de gemeente de controlerende taak uitbesteed aan een regionale omgevingsdienst. Het waterschap is ook een bevoegde instantie om te controleren.
  2. Wat doet de Servicedesk UO-glastuinbouw?
    De Servicedesk ondersteunt glastuinders als zij problemen ondervinden met het indienen van de verplichte jaarlijkse rapportage. Denk aan inlogproblemen en vragen over de jaarrapportage. De Servicedesk ondersteunt ook het bevoegd gezag bij vragen.

Inloggen

  1. Hoe kom ik aan inloggegevens?
    1. Ga naar de volgende link Inloggen / Registreren.
    2. Vul de gegevens in bij ‘nieuw op UO-glastuinbouw' (zie afbeelding).
        • Let op: Postcode en Wachtwoord zijn hoofdletter en spatiegevoelig.
    3. c. U ontvangt een bevestiging van uw registratie per e-mail.
    4. d. U kunt nu inloggen.
      Registreren
  1. Ik ben mijn wachtwoord vergeten
    1. Ga naar de volgende link Wachtwoord Vergeten
    2. Vul uw UO-nummer en vestigingspostcode in.
    3. Let op: schrijf de postcode als volgt: 1234 AB, inclusief spatie en hoofdletters.
    4. U ontvangt een in uw e-mail een nieuw wachtwoordtoken. Deze is een half uur geldig. Werkt het wachtwoordtoken niet meer? Vraag dan op de wijze als hierboven beschreven een nieuwe aan.
    5. Ontvangt u geen e-mail met een nieuw wachtwoordtoken, controleer uw spam folder. Neem vervolgens contact op met onze Servicedesk via 085-1045255 of servicedesk@uo-glastuinbouw.nl.
  1. Ik weet niet of ik een UO-nummer heb
    1. Neem contact op met uw gemeente, de regionale uitvoeringsdienst of het waterschap.
    2. Zij controleren of er voor uw bedrijf een UO-nummer bestaat. Houd daarvoor het adres van uw glastuinbouwbedrijf bij de hand.
    3. Is er nog geen UO-nummer? De gemeente, de regionale uitvoeringsdienst of het waterschap kan een nieuw bedrijf invoeren en een bijbehorend UO-nummer aanmaken.

Het aanleveren van een jaarrapportage

  1. Waar kan ik het jaarrapport invoeren?
    Na het inloggen kunt u uw jaarrapportage indienen:
    1. In het linker keuzemenu kies u de optie Jaarrapport onder ‘Invoer rapportage’.
    2. Vervolgens toetst u het UO-nummer voor de juiste locatie in en kunt u aan de slag.
    3. Let op: ingevulde gegevens kunt u niet tussentijds opslaan. Sluit de pagina daarom niet af als u nog niet klaar bent.
  1. Wat als ik hulp nodig heb bij het invullen van mijn jaarrapportage?
    1. De Servicedesk helpt u graag verder als u vragen hebt of even vast zit tijdens het invullen van uw jaarrapport. Neem contact met ons op via 085-1045255 of servicedesk@uo-glastuinbouw.nl
    2. Vindt u het indienen lastig en wilt u graag (jaarlijks) professionele hulp bij het indienen? Maak dan gebruik van een dienstverlener die uw registratiegegevens controleert en aanlevert aan de UO.
      Klik hier voor de lijst met contactgegevens van dienstverleners.
    3. Let op: de Servicedesk vult geen jaarrapportages in namens of met u.
  1. Welke gegevens moet ik rapporteren?
    In het modelformulier staat welke gegevens u moet rapporteren.
    1. Welke gewassen zijn geteeld gedurende welke periode en op welk oppervlak.
    2. Substraattelers: het volume aan geloosd drainwater en de gehaltes aan meststoffen N (stikstof totaal) en P (fosfor totaal).
    3. Grondtelers: dezelfde informatie en het verbruik aan meststoffen.
  1. Een gewas dat ik teel staat niet in de lijst. Wat nu?
    Als u een groente of sierteeltgewas teelt dat niet valt onder een gewasgroep in de lijst kunt u gebruik maken de categorie ‘overig niet sierteeltgewassen en overig sierteeltgewassen’.
  1. Wat is het verschil tussen een deelrapport en een jaarrapport?
    U heeft bij het indienen van de rapportage de keuze tussen een deelrapport en een jaarrapport. Voor de rapportageverplichting dient u een jaarrapport te uploaden over het voorgaande afgesloten jaar.

    Kies alleen voor een deelrapport als u alvast informatie op wil slaan over het huidige (lopende) jaar. In tegenstelling tot een jaarrapport kunt u een deelrapport tussendoor afsluiten en later weer opnieuw aanvullen. Het deelrapport over het huidige (lopende) jaar kan pas als jaarrapport worden ingediend als het jaar geheel is afgesloten en dient u actief zelf te doen.

  1. Wat is de deadline voor het indienen van een jaarrapportage?
    De jaarrapportage moet jaarlijks voor 1 mei zijn ingediend over het voorgaande jaar.
  1. Kan ik een ingediende jaarrapportage nog wijzigen?
    1. Tot 1 mei kunt u zelf (of uw dienstverlener) uw rapportage aanpassen door opnieuw in te loggen, het proces te doorlopen en de rapportage te verzenden.
    2. Let op: heeft een dienstverlener namens u uw jaarrapport aangeleverd? Dan kan alleen uw dienstverlener wijzigingen aanbrengen. Heeft u zelf uw jaarrapport aangeleverd? Dan kunt u alleen wijzigingen aanbrengen.
    3. Vanaf 1 mei krijgen de aangeleverde rapportages een definitieve status en kan dit niet meer door u of uw dienstverlener worden gewijzigd.
    4. Heeft u na 1 mei nog geen rapportage aangeleverd? Dit is na 1 mei gewoon mogelijk.
  1. Hoe lever ik na 1 mei nog aanvullende gegevens aan voor een rapportage?
    Na 1 mei kunt u uw ingediende rapportage niet meer wijzigen.
    1. Heeft u nog geen rapportage ingediend? U riskeert een boete en wordt verzocht om uw jaarrapportage alsnog in te dienen. Deze kunt u altijd indienen.
    2. Heeft u een melding gehad van het bevoegd gezag dat er aanvullende gegevens nodig zijn voor uw rapportage? Neem contact op met de Servicedesk om uw rapportage open te zetten voor wijzigingen. U kunt voor een beperkte tijd de ingevulde gegevens wijzigen (of uw dienstverlener namens u).

Inzien ingediende jaarrapportage

  1. Waar kan ik mijn ingediende rapportage vinden en inzien?
    Als u bent ingelogd op de UO-website kunt u uw ingediende jaarrapportage inzien en downloaden. Dit betreft ook rapportages van voorgaande jaren. Hierin staat ook de norm waaraan u moet voldoen.
    1. In het linker keuzemenu kiest u de optie Milieurapportage per Bedrijf
    2. Vervolgens vult u de juiste bedrijfsgegevens in en het gewenste jaar
    3. Kies ‘volgende’
    4. Klik op het UO-nummer. Vervolgens ontstaat er een optie op het rapport te downloaden.
    5. Klik op 'hier’ en uw download start vanzelf.
      Rapportage
  1. Wat is een reden dat mijn rapportage wordt afgekeurd?
    U heeft na het invoeren van de rapportage een melding ontvangen dat de rapportage onvolledig is. Dit kan de volgende redenen hebben:
    • De teeltwijze is onjuist.
    • De rapportage is niet op 13 periodes is gebaseerd.
    • De rapportage bevat een ongeldig aantal lozingen, dit betekent dat er niet voor 13 periodes een geloosd volume is aangeleverd
    • De rapportage bevat een ongeldig aantal metingen, dit betekent dat er geen 7 (voor substraat) of 4 (voor grond) maal gehaltes van NH4, NO3 en P zijn doorgegeven (indien er lozing is).

Wijziging bedrijfsgegevens

  1. De bedrijfsgegevens kloppen niet. Wat nu?
    Als de bedrijfsgegevens (NAW-gegevens) aangepast moeten worden, kunt u contact opnemen met de gemeente, de regionale uitvoeringsdienst of het betreffende waterschap zodat zij de gegevens kan aanpassen. Het gaat om gegevens als uw bedrijfsnaam en adresgegevens van het bedrijf.
    • Postadresgegevens en contactgegevens kunt u zelf wijzigen zodra u bent ingelogd onder uw bedrijfsgegevens.
  1. Ik ga telen op een andere locatie. Wat nu?
    Als u op een nieuwe locatie teelt waar nog nooit eerder is geteeld doet u het volgende:
    1. Neem contact op met de regionale uitvoeringsdienst (of uw gemeente) of het waterschap. Zij kunnen een nieuw bedrijf invoeren en een bijbehorend UO-nummer aanmaken en aan u doorgeven.

    Als u als tuinder op een nieuwe locatie teelt waar wel al eerder is geteeld doet u het volgende:

    1. U meldt de overname bij de regionale uitvoeringsdienst (of uw gemeente) of het waterschap en ontvangt het UO-nummer dat u dient te gebruiken voor de rapportage op deze locatie. Er is namelijk een bestaand UO-nummer gekoppeld aan de locatie. De bedrijfsgegevens moeten op dat moment ook door de regionale uitvoeringsdienst (gemeente) of het waterschap worden aangepast.
    2. Als u als tuinder de locatie huurt, gebruikt u het UO-nummer van de desbetreffende locatie. Als het over een deel van de tuin gaat of een tijdelijke situatie moeten de eigenaar en de huurder afspraken maken over het rapporteren aan de UO.
  1. Ik stop met telen. Wat nu?
    Als uw bedrijf gaat sluiten doet u het volgende:
    1. U neemt contact op met het bevoegd gezag en geeft de einddatum aan hen door. Het bedrijf wordt een jaar later uit de database gehaald.
    2. U voert nog wel de rapportage van het laatste actieve jaar in, óók als u slechts een deel van het jaar hebt geteeld. In dat geval kiest u bij het invullen van uw rapportage in het teeltplan voor de weken die u niet meer hebt geteeld voor “Geen registratieplicht”. Tot een jaar nadat het bevoegd gezag het bedrijf in de database heeft gesloten, kan de rapportage nog worden ingevoerd.

Overig informatie

  1. Welke normen gelden voor mijn bedrijf?
    Als u op substraat teelt dan gelden voor uw bedrijf emissienormen. Dit is de maximale hoeveelheid stikstof (in kg’s) die u als bedrijf mag lozen. De norm is afhankelijk van de gewassen die u teelt op uw bedrijf. Als voorbeeld: als u op uw bedrijf rozen teelt, dan geldt dat de maximaal te lozen hoeveelheid stikstof 250 kg/jaar is. Als u in de grond teelt, dan gelden er normen voor het maximaal verbruik aan kilogrammen stikstof en fosfor voor uw bedrijf. De norm is afhankelijk van de gewassen die u teelt. Als u zowel op substraat als in de grond teelt dan geldt voor de teelt op substraat de emissienorm en voor de teelt in de grond de verbruiksnorm. Als u uw ingediende jaarrapportage download, ziet u in een tabel gelijk de norm waaraan u moet voldoen.
    Voor meer informatie kunt u op deze link van InfoMil klikken.
  1. Wat is een lysimeter?
    Een lysimeter is een grote bak die in de grond wordt ingegraven onder de teeltlaag. In de bak wordt het drainwater dat uitspoelt uit de teeltlaag opgevangen, gemeten en geanalyseerd. Daarmee ontstaat een beeld van de uitspoeling van water met meststoffen naar het grondwater, bij teelt in de grond.
  1. Wat is een signaalwaarde?
    Telers moeten de water- en meststoffengift afstemmen op goed landbouwkundig gebruik. Als het bevoegd gezag daar aanleiding toe ziet kan het een teler vragen de meststoffengift nader te verantwoorden. Als het verbruik van stikstof en fosfor de signaalwaarde overschrijdt is dat zowel voor het bevoegd gezag als de tuinder een signaal dat het verbruik hoog is en er dus extra aandacht nodig is voor het meststoffenverbruik.
  1. Bent u dienstverlener of bevoegd gezag en heeft u een van de volgende problemen?
    • Inlogproblemen
    • Onduidelijkheden over een UO-nummer, of het aanmaken van UO-nummer
    • Wijziging van een intern contactpersoon
    • Missende/te veel UO-nummers in de lijst

    Neem dan contact op met de Servicedesk via 085-1045255 of servicedesk@uo-glastuinbouw.nl.